blog
Sumar nr. 2
Arhiva
Contact
s
Netografie
de Paul SABOU
Actualitate

Acum cativa ani cand primul caine electronic (AIBO) a iesit pe piata toata lumea era entuziasmata. Este minunat sa ai un “caine electric”. Nu numai ca poti sa te joci cu el, dar daca esti pasionat de chestii tehnice poti sa il si desfaci. Chestia cu jucatul mergea cu vechiul Grivei, dar (trebuie sa o recunoastem) chestia cu desfacutul merge numai cu noul caine. Si in plus, AIBO este o micuta uzina de inteligenta artificiala. Ceea ce sigur vechiul caine nu era.
Daca ai un pic de vreme, merita sa te uiti pe site-ul de la SONY. De ceva vreme poti sa faci « upgrade «  la caine direct de pe Internet. De ce ar merita sa faci ultimele actualizari ? Pai in primul rand sa nu-ti « crape » cainele cand i se incarca sistemul de operare. Asta se mai intampla uneori (la versiunile mai vechi). In mod normal, dupa ce sistemul de operare care gestioneaza cainele se incarca corect, AIBO scoate un micut « grohait «  iar apoi incepe sa-i palpaie LED-ul de pe burtica. Deci, daca cumva cainele tau « crapa «  neasteptat, nu ezita sa il migrezi pe ultima versiune disponibila pe site (http://support.sony-europe.com/AIBO/)

Cred ca majoritatea dintre noi am vazut filmul Odiseea spatiala (dupa cartea cu acelasi nume scrisa de A.C. Clarke). In film apare HAL 9000, o masina capabila de inteligenta artificiala de un nivel asemanator (uneori chiar superioara) inteligentei umane. Acest film a inspirat proiectul « HAL : The first artificial child » care, urmand sugestiile lui Alan Turing (din Computing Machinery and Intelligence) incearca sa creasca o inteligenta artificiala. Ideea de baza este de a construi un sistem de inteligenta artificiala care sa poata sa-si dezvolte abilitatea de a folosi limbajul  prin intermediul interactiunii cu diversi educatori. Scopul proiectului este de a obtine in timp un sistem  capabil de un nivel conversational comparabil cu al unui om adult. In acest moment sistemul este alcatuit din 2 parti : (1) creierul (2) personalitatea. Creierul este in mare un sistem de procesare de date, iar personalitatea reprezinta experienta si cunoasterea acumulata de o anumita instanta a creierului. Chestia grozava este ca poti sa iti descarci intreg sistemul acasa si sa-ti educi propriul tau copil virtual. Prin educatie, personalitatea « copilului » se schimba si interactioneaza in mod diferit cu creierul. In timp (si cu mult efort) copilul virtual isi dezvolta abilitatile conversationale (si temperamentale) in functie de educatia primita. Pe site (www.a-i.com) se pot de asemenea descarca personalitati educate de alti utilizatori si facute publice. Fiecare personalitate facuta disponibila publicului are asociata un comentariu (creat de educator). Este impresionant de observat in ce masura educatorii s-au implicat in relatia « copil-parinte ». Pentru a mentiona numai cateva comentarii :

  • She is a feminist. She can add and multiply numbers. She want's to learn about everything!  
  • Testing the limits of computer awareness and spirituality. This bot is christian.
  • Sister is to become the sister I never had. She does not aim to learn a special subject, but is interested in alot of things. She loves to play games.  
  • Violet is a young girl who likes to play games. Careful though, she's not easy. Hints: Remember she plays games. O, and trust me, be nice.
Viziteaza (www.a-i.com). Merita. Poti sa te joci cu copilul tau oricand ai timp. Nu cere de mancare si nici ingrijire continua. Iar daca te scoate din sarite poti sa-l stergi.  
Revista cu Filosofie Nr 2,iulie 2006, relansat in aprilie 2008