Nr. 1, 12 iunie
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dosar: Teatru, film și filosofie

Chiar! de ce?

de Sebastian Grama, sebastian.grama@rfil.ro

 

     O scolie vag einsteiniană atârnată nu știu cărei legi a economiei de piață ar suna cam așa: “Timpul se duce pe cât vin dosarele”. Una dintre consecințele acestui amețitor adevăr stă în aceea că m-am pomenit confruntat cu ostilitatea paginii albe la numai câteva ore înaintea momentului pe care îl desemnasem chiar eu pentru a înainta redacției textul (sper…) de față.
   Dacă eternitatea se bucură de o istorie (și probabil că se bucură, de vreme ce a scris-o cineva…), clipa va fi trebuind să împărtășească o atare șansă. Încă de pe la prânz (acum e bine trecut de miezul nopții), am solicitat - cui am găsit prilejul - o idee, o sugestie, ce-o fi. Mi s-a propus, printre altele, descrierea unui teatru în care să mă simt minunat. M-am gândit că un teatru în care mă simt minunat este un teatru care, în seara X, oferă un spectacol sublim pe un text fabulos reconstruit impresionant pe scenă de un regizor genial, cu ajutorul unor actori fantastici. Destul de simplu… Ca să mai complic puțin lucrurile, am încercat să-mi închipui acest “falanster” în Facultatea de Filosofie. Mi-a dat ceva lejer suprarealist, cu profesori care, în dimineața de după, fac un pas în plus către studenții din prima bancă și dispar subit în fosa orchestrei. Nu mergea.
     O altă propunere (telefonică) a fost aceea de a explica de ce am creat, împreună cu Viorel Vizureanu, Cenaclul “T., F.&F.”. Am ripostat imediat, anunțând că nu văd nicicum rostul unui exercițiu didactic. Mă aflam în autobuzul 168, în drum spre casă. La stația următoare, încă nervos, mi-am zis: “Cum ar fi dacă m-aș apuca să dau de știre, pe un ton fabricat din lemnul catedrei, că…”; după încă o stație: “… că, de fapt, ce?...”; în fine, cea de-a treia stație m-a încuiat: “Nu, serios acum, de ce?...”. Habar n-aveam de ce. Puteam găsi (ori inventa) mii de motive: că nouă ne place teatrul (subtil, nu?), că ne-am plictisit de filosofie, că sperăm să fim descoperiți de cineva care să ne facă vedete, că suntem îndrăgostiți de o regizoare (cu variantele: suntem de aceeași, ba nu, fiecare de câte câte una, dar nu regizoare, ci actrițe, numai că nu joacă, deocamdată sunt numai studente la Drept și au intenția de a concura data viitoare la UNATC). Nu, vrem să ne impresionăm studenții, fiindcă suntem incompetenți profesional și căutăm ceva în care să ne remarcăm.
Pe scurt, am sfârșit prin a mă ului: “Chiar: de ce?...”.


Am aproximat în memorie nu puținele discuții cu diverși oameni de teatru, implicați ori (încă) nu în activitatea Cenaclului. Profit pentru a-i numi - și a le mulțumi și a-i asigura că sunt întotdeauna așteptați cu drag - pe Liviu Lucaci, Eusebiu Ștefănescu, Răzvan Vasilescu, Adrian Titieni, Șerban Pavlu, Delia Nartea, Ileana Olteanu, Andreea Bibiri, Alexandru Berceanu… Fiecare, într-un moment sau altul, ne-a dăruit un gând pentru a ne sprijini să traducem mai fidel ceea ce noi credeam a intui că “se poate”. Și fiecare gând “ținea”.
Însă firescul și farmecul intimilor scenei redevenea problemă îndată ce, în solitudinea (uneori aglomerată) a profesorului de filosofie, replica n se făcea “p”, iar replica n+1 se făcea “q”.
    Abia coborâsem din 168, făgăduindu-mi cu toată responsabilitatea că mă voi lăsa de meserie și că voi căuta ceva care să-mi pună la dispoziție, pe lângă interesante întrebări, și eficiente răspunsuri - când, traversând micul parc din fața defunctului cinematograf Favorit, o imagine mi-a dezvăluit soluția. Era imaginea cuiva stând pe o bancă. Oră târzie, noapte, becuri la cel puțin 20 de pași. Neclara siluetă nu mișca. În asemenea condiții, îi lipseau, în penumbră, chipul, statura, sexul, nu știai dacă doarme, veghează, râde, respiră, meditează… Despre ceea ce se găsea acolo nu puteam spune mai nimic în afară de “este”. Nu exista nici un impediment să trec mai departe, spre casă, fără ca prezența aceea abstractă să mă afecteze în vreun fel. Și nu era nici o problemă dacă uitam cu 5 minute mai târziu “întâlnirea”. Mi-am pus atunci întrebarea (sinistră) ce ar fi dacă toate “întâlnirile” ar fi așa. Într-o lume (scuzați referința culturală…) “care este”… Poate că fantasma unui astfel de infern aseptic a avut rolul său în luarea deciziei de a propune micul joc de-a complicitatea între scenă și Lumea Ideilor…
      De-a lungul unui deceniu, mi s-a întâmplat (e drept că, Slavă Domnului, rar) să am de-a face cu “entități” aidoma celei din parc. O anume tendință a “sistemului” le va fi produs. Iar partea înspăimântătoare stă în amănuntul că, spre deosebire de abstractul personaj al povestirii, acele hieratice prezențe apăreau în plină lumină, vădindu-și absența oricărei trăsături, fără un zâmbet (nici măcar atunci când făceau “glume”), fără o încruntare, fără bucurie, fără lehamite, fără nimic. În fața unui asemenea cyborg n-ai cum să te simți, ca profesor chemat a comunica prin vorbe te miri ce, decât vinovat că uneori vocea-ți mai asumă un ton, că poți tuși ori (odioasă eventualitate!...) respira. În nopțile următoare mă visam flașnetă.
     Ni se vorbește frecvent, în ultima vreme, despre ușile deschise ale birourilor din alte locuri, despre căldura întâmpinărilor, despre colaborare și toate cele. Avem a fi uniți, a discuta, serviciul trebuie să fie ca o a doua familie, avem a ne înțelepți laolaltă. Vom cunoaște și vom recunoaște Marele Adevăr. Câte unul, desemnat (democratic, adică indiferent) prin tragere la sorți, cel puțin o dată pe săptămână, le va adresa celorlalți, cu emoția rudei care toastează, un vibrant “A = A”. Vocea îi va suna puțin metalic. Iată, până la urmă, de ce…

 

comenteaza acest articol pe Forum


Alte articole de același autor:

Ai noștri (nr. 1)

O problemă de limbaj (nr. 2)

Sub noul sediu al facultății de filosofie a crescut un dinte (nr. 3)

Note asupra sensului "creației" la Anselm de Canterbury și la Henry Bergson (nr. 4)

Un ciob din Delos  (nr. 5)

Interviu: Spațiul public și filosofia (nr. 6)

dialog_underground.tl  (nr. 6)

Monitorizarea monitorizării mele (nr. 7)

     Aviz amatorilor (nr 8)

     HESTUGMA (Luni nr. 10)

 

  Index Contact Numere anterioare Despre revista  
      Copyright FILOS © 2006   Toate drepturile rezervate    |    Webdesign by Lavinia