|
Ce se mai
discută în filosofie
de Lavinia Marin, Filosofie - București, an IV,
lavinia@filos.ro
Tirania bunului simț
Cât de mult contează intuițiile comune pentru filosofii contemporani? Foarte mult, spune David Papineau, chiar prea mult - până ce devin un fel de tiranie. Filosofia ar trebui să fie cea mai radicală disciplină dintre toate, cea mai deschisă la nou - dat fiind că nu există dogme în interiorul ei; teoretic nu există nici un canon filosofic care să poată constrânge zborul rațiunii. Și totuși, observă Papineau, filosofii contemporani - cei analitici mai ales - se apleacă cu atâta zel asupra intuițiilor comune, se uită cu atâta atenție la limbajul comun, de parcă ar aștepta să găsească comori de înțelepciune acolo, iar orice dialog speculativ devine imposibil cu ei. Această tendință nefercită de a recurge mereu la simțul comun ca la un reper stabil are și consecințe regretabile în planul cunoașterii: mulți filosofi contemporani sunt depășiți pur și simplu de disputele care au loc în știința actuală și nu mai au cum să participe la ele. Este vorba de teoriile fizicii cuantice atât de neintuitive în fond sau de teorii din filosofia minții. De fiecare dată când li se propune o viziune mai neortodoxă asupra spațiului sau conștienței, în loc să o ia în considerare ca o alternativă viabilă, ei se chinuiesc să o distrugă sau să îi conteste rezultatele. La fel este cazul și cu teorii pur filosofice cum ar fi viziunea lui Parfitt asupra identității personale: ele sunt contestate cu vehemență și nimeni nu le ia cu adevărat în serios doar pentru că sunt contrare bunului simț. Dar s-a descoperit vreodată ceva pornind de la bunul-simț? El a fost mereu mai mult o piedică în fața evoluției cunoașterii: intuițiile de azi sunt dogmele de ieri internalizate. Dacă filosofii se vor cantona în zona aceasta nefericită a simțului comun, s-ar putea ca în curând filosofia să nu mai poată spune nimic interesant.
http://www.philosophersnet.com/magazine/article.php?id=1005
Drame și caricaturi
Spre sfârșitul anului trecut, în plin scandal legat de caricaturile daneze, într-un orășel din Alpi, Saint-Genis-Pouilly, s-a pus în scenă o piesă a lui Voltaire: Fanatismul sau Profetul Mahomed, motiv de supărare pentru musulmanii locali. Ei au cerut să se scoată imediat piesa de pe afiș dar, cum primarul nu a fost sensibil la aceste cereri, ei au pornit o mică revoltă în fața teatrului, au dat foc la câteva mașini și coșuri de gunoi. Poliția stătea la ușile teatrului, apărând nu o piesă oarecare, de altfel plictisitoare și lungă, ci libertatea de expresie. În alt colț al lumii, India, un grup hindus a propus o recompensă pentru capul caricaturistului danez (mai sunt recompensați și cei care vor aduce capetele directorilor companiei germane care a produs șervețele cu chipul lui Krishna). "Lumea nu va avea liniște până când astfel de oameni nu vor dispărea de pe fața pământului" - spun ei. La toate astea ce se poate răspunde? Cea mai potrivită ar fi o vorbă a lui Voltaire, citată de multe ziare franceze după incidentul cu piesa de teatru: "Deși nu sunt de acord cu ceea ce spui, am să apăr până la capăt dreptul tău de a o spune." Pentru a vedea și o atitudine filosofică mai articulată, citiți un articol al lui Peter Fosl despre îndreptățirea blasfemiei la:
http://www.philosophersnet.com/magazine/article.php?id=1003
Despre moderație
Luni, 6 iunie, Aurelian Crăiuțu și-a prezentat la Casa Lovinescu, într-o întâlnire organizată de Societatea Română de Fenomenologie, ultima sa carte: "Elogiul moderației", ce va fi lansată la Bookfest. El vrea să răstoarne cu 90 de grade perspectiva obișnuită de analiză a politicului: axa stânga-dreapta și propune axa radical-moderat. Astfel, moderația ar fi cea mai greu de atins virtute politică dar și cea mai dezirabilă. Demersul și-a asumat din start dificultatea de a teoretiza neteoretizabilul - tocmai pentru că moderația e relativă la situație și nu se poate da o schemă a ei. E o decizie individuală care ține uneori pur și simplu de eroism.
LIBERALISM.RO
de Andrei TRANDAFIRA,
SNSPA - Doctorat,
andrei@rfil.ro
Atunci când filosofia politică e un tur de forță de la Platon și Aristotel până la Rawls, Nozick și MacIntyre, însă înțelegerea fenomenelor politice concrete se pierde printre etichete fără conținut, iar cele mai răsărite ONG-uri slujesc "cultura" sau "societatea civilă" sau "luptă cu corupția", devine evidentă o problemă de identitate. Iată un spațiu public lipsit de puncte de reper solide și, ca urmare, populat de mulți somnambuli și câțiva cameleoni.
Din fericire au început să fie îndeplinite condițiile de asanare a spațiului public. Apar și trebuie să apară entități, identități publice solide și asumate. Astfel, după mai bine de 15 ani în care liberalismul autohton s-a redus la resuscitarea tradiției "liberale" pre-comuniste, liberalismul începe să devină în sfârșitautentic și bine conturat în România.
www.liberalism.ro este prima inițiativă care are ca scop promovarea tradiției liberale clasice și dezvoltările ei contemporane. Fără agendă ascunsă, fără finanțări nerambursabile, liberalism.ro îi aduce pe Mill, Kant, Hayek și mulți alți eroi ai libertății într-un dialog răspicat cu Statul, Guvernul, BNR-ul, PNL-ul, cu orice entități a căror forță stă în ignoranța și/sau teama cetățeanului. Deși este într-o fază incipientă, situl se bucură de un forum foarte activ care reprezintă, probabil, cel mai bun loc în care poți discuta fructuos probleme politice, economice sau sociale în România și în care poți obține informațiile căutate. Deasemenea, articolele care apar relativ frecvent oferă opinii închegate și argumentate. Ele nu sunt apanajul unui grup restrâns și închis, oricine fiind binevenit să trimită spre publicare propriul articol.
Motivul pentru care am zis numai de bine de liberalism.ro nu este nici pe departe perfecțiunea lui, ci noutatea absolută a inițiativei, în nișa sa. De fapt, liberalism.ro are aceleași merite pe care le are și Revista cu Filosofie, de a propune o revigorare serioasă a spațiului public prin inițiative deschise și transparente.
comenteaza
acest articol
pe Forum
|