Nr. 1, 12 iunie
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cătălin Avramescu, idolul tinerei generații

de Iulian C. Costache, Filosofie - București, an III

 

În numărul din aprilie al revistei Idei în Dialog a apărut un articol critic la adresa lui Mircea Eliade - O tragedie culturală - semnat de Cătălin Avramescu. Citindu-l, am rămas foarte surprins de criticile, foarte naive, care i se aduceau lui Eliade. Obișnuit cu maniera „dură” de a critica a d-lui Avramescu, adică luând cartea unui autor și arătându-i neajunsurile, lipsurile și eventualele greșeli, articolul nu avea nimic din toate acestea. Acest lucru mi-a trezit o bănuială. Nu sunt nici pe departe un specialist în Eliade, dar l-am citit aproape integral și m-am străduit să-l înțeleg. Astfel, n-am cum să nu observ când cineva face afirmații absurde și lipsite de temei la adresa lui Eliade, așa cum se va dovedi și în cazul d-lui Avramescu.
O să încep cu un mic amănunt despre Eliade. Înainte de a scrie un articol, critic sau nu, dedicat unui autor, el îl citea complet sau aproape complet pe autorul respectiv. În ce îl privește pe Cătălin Avramescu, acest lucru este extrem de simplu: el nu a scris decât o singură carte, cu mici variațiuni pe ici pe colo. Dar să revenim la articolul din I.D., care ne spune foarte multe despre cât a citit dl. Avramescu din și despre Eliade. Eu bănuiesc că nu a citit decât Maitreyi și recenta biografie dedicată lui Eliade de Florin Țurcanu, dar nu sunt sigur că a citit-o până la capăt.
Cătălin Avramescu își începe articolul cu o comparație între E. Gilson și M. Eliade, cu scopul de a arăta că, deși primul este unul dintre cei mai importanți istorici ai filosofiei medievale, el nu este ridicat la rangul de simbol cultural cum este Eliade la noi. Autorul articolului este nedumerit de ce se întâmplă acest lucru. Răspunsul nu poate fi decât unul foarte simplu. Înainte de a răspunde aș vrea totuși să dau un citat din Cioran care este - cred eu - cheia răspunsului: „Orgoliul unui om născut într-o cultură mică este întotdeauna rănit”. Gilson aparține culturii franceze, una dintre cele mai mari culturi ale lumii, în care ridicarea lui la rangul de simbol cultural nu este necesară. Dar această paralelă, oricât de nefericită ar fi, nu se compară cu cea care urmează.
Această a doua paralelă m-a făcut să mă gândesc serios la pretențiile pe care autorul articolului pare să le aibă, deoarece acest gen de afirmații nu se întâlnesc decât la elevi de liceu mediocri. Citez din articolul cu pricina: „Unde a scris Eliade ceva măcar pe departe comparabil cu, să zicem Tractatus-ul lui Wittgenstein? Sau cu Logica cercetării a lui Popper?” Se pare că este totuna a fi istoric al religiilor și filosof. Nu ar fi fost mai corect dacă l-ar fi comparat pe Eliade cu un alt istoric al religiilor? Sigur că ar fi fost, dar atunci dl Avramescu n-ar mai fi putut să facă o comparație care să-l pună pe Eliade într-o lumină defavorabilă, deoarece Eliade este unul dintre cei mai mari istorici ai religiilor.
O altă critică pe care dl Avramescu i-o aduce lui Eliade, luată probabil din „folclor”, deoarece am auzit-o foarte des, culmea, întotdeauna de la cei care nu citiseră din Eliade decât Maitreyi, are la bază distincția care există între un gânditor și un profesor sau savant. Gânditorul este acela care are o viziune proprie iar savantul acela care face doar o muncă de sistematizare. Eliade ar face parte din această a doua categorie, el nefiind nici pe departe un gânditor. Dl Avramescu subliniază, cu o siguranță ieșită din comun pentru cineva care vorbește în necunoștință de cauză, că Eliade nu ar fi fost sub nici un chip un gânditor. Să nu fi auzit dl. Avramescu de idei precum sacrul este camuflat în profan, de dialectica hierofaniilor, de realizarea unei ontologii a sacrului sau de remitizarea omului care trăiește într-o lume desacralizată? Sau să fi auzit și să nu fi știut cine este autorul lor? Dl. Avramescu o ține una și bună că Eliade nu a fost un creator de idei. Ce pare însă să nu accepte este că Eliade s-a străduit probabil să înțeleagă fenomenul religios și nu să creeze, cu orice chip, idei noi. Dar atunci când înțelegerea fenomenului religios a cerut-o, Eliade a fost și creator de idei, și de idei chiar foarte bune. Altfel cum credeți că a ajuns acolo unde a ajuns?
Ni se mai spune că Eliade este un romancier mediocru și ni se aduce drept dovadă că însuși Eliade a recunoscut despre unul dintre romanele sale că l-ar fi scris pentru bani și că nu are nici o valoare. Păi, dacă ne-am lua după astfel de afirmații, Borges (este primul exemplu care mi-a venit în minte pentru modestia lui exagerată) este cel mai prost scriitor. Să nu uităm însă - Eliade a fost de trei ori nominalizat la premiul Nobel pentru literatură și motivul pentru care nu l-a primit a fost de natură politică. Eu cred că ar trebui să ne gândim de două ori înainte de a cataloga beletristica lui Eliade ca mediocră, sau poate ar fi mai bine dacă am citi-o.
Mai sunt multe, chiar prea multe, afirmații critice lipsite de orice temei la adresa lui Eliade în articolul amintit mai sus, dar mă opresc deocamdată aici. Să nu se înțeleagă însă greșit cum că eu aș susține că Eliade nu poate fi criticat. Foarte bine, dacă cineva poate să-l critice, atunci să-l critice, dar să-i critice cărțile, nu să facă afirmații stupide de genul următor: că Eliade vorbea prost engleza, că a avut aventuri cu nu știu cine prin India, sau că de ce a plecat în Italia pe bani părinților etc. Vi se par cumva stupide aceste critici? Să știți că toate se găsesc în articolul citat mai sus al domnului Avramescu .
Un articol scris într-un asemenea hal nu are cum să nu te pună pe gânduri în ce privește pretenția de „intelectual de primă scenă” a d-lui Avramescu. Și poate ar merita să ne gândim puțin și la celelalte articole critice ale lui și să punem la îndoială justețea lor. Pentru mine este însă clar: la câte idei a creat dl Avramescu în articolul la care m-am referit, pot să spun, fără nici un dubiu, că dânsul este un „gânditor”, așa cum Eliade n-a fost.

 

comenteaza acest articol pe Forum


Alte articole de același autor:

  Index Contact Numere anterioare Despre revista  
      Copyright FILOS © 2006   Toate drepturile rezervate        Webdesign by Lavinia