Cătălin Avramescu, idolul tinerei generații
de Iulian C. Costache, Filosofie - București, an III
În numărul din aprilie al
revistei Idei în Dialog a apărut un articol critic la adresa
lui Mircea Eliade - O tragedie culturală - semnat de Cătălin
Avramescu. Citindu-l, am rămas foarte surprins de criticile,
foarte naive, care i se aduceau lui Eliade. Obișnuit cu
maniera „dură” de a critica a d-lui Avramescu, adică luând
cartea unui autor și arătându-i neajunsurile, lipsurile și
eventualele greșeli, articolul nu avea nimic din toate
acestea. Acest lucru mi-a trezit o bănuială. Nu sunt nici pe
departe un specialist în Eliade, dar l-am citit aproape
integral și m-am străduit să-l înțeleg. Astfel, n-am cum să
nu observ când cineva face afirmații absurde și lipsite de
temei la adresa lui Eliade, așa cum se va dovedi și în cazul
d-lui Avramescu.
O să încep cu un mic amănunt despre Eliade. Înainte de a
scrie un articol, critic sau nu, dedicat unui autor, el îl
citea complet sau aproape complet pe autorul respectiv. În
ce îl privește pe Cătălin Avramescu, acest lucru este extrem
de simplu: el nu a scris decât o singură carte, cu mici
variațiuni pe ici pe colo. Dar să revenim la articolul din
I.D., care ne spune foarte multe despre cât a citit dl.
Avramescu din și despre Eliade. Eu bănuiesc că nu a citit
decât Maitreyi și recenta biografie dedicată lui Eliade de
Florin Țurcanu, dar nu sunt sigur că a citit-o până la
capăt.
Cătălin Avramescu își începe articolul cu o comparație între
E. Gilson și M. Eliade, cu scopul de a arăta că, deși primul
este unul dintre cei mai importanți istorici ai filosofiei
medievale, el nu este ridicat la rangul de simbol cultural
cum este Eliade la noi. Autorul articolului este nedumerit
de ce se întâmplă acest lucru. Răspunsul nu poate fi decât
unul foarte simplu. Înainte de a răspunde aș vrea totuși să
dau un citat din Cioran care este - cred eu - cheia
răspunsului: „Orgoliul unui om născut într-o cultură mică
este întotdeauna rănit”. Gilson aparține culturii franceze,
una dintre cele mai mari culturi ale lumii, în care
ridicarea lui la rangul de simbol cultural nu este necesară.
Dar această paralelă, oricât de nefericită ar fi, nu se
compară cu cea care urmează.
Această a doua paralelă m-a făcut să mă gândesc serios la
pretențiile pe care autorul articolului pare să le aibă,
deoarece acest gen de afirmații nu se întâlnesc decât la
elevi de liceu mediocri. Citez din articolul cu pricina:
„Unde a scris Eliade ceva măcar pe departe comparabil cu, să
zicem Tractatus-ul lui Wittgenstein? Sau cu Logica
cercetării a lui Popper?” Se pare că este totuna a fi
istoric al religiilor și filosof. Nu ar fi fost mai corect
dacă l-ar fi comparat pe Eliade cu un alt istoric al
religiilor? Sigur că ar fi fost, dar atunci dl Avramescu
n-ar mai fi putut să facă o comparație care să-l pună pe
Eliade într-o lumină defavorabilă, deoarece Eliade este unul
dintre cei mai mari istorici ai religiilor.
O altă critică pe care dl Avramescu i-o aduce lui Eliade,
luată probabil din „folclor”, deoarece am auzit-o foarte
des, culmea, întotdeauna de la cei care nu citiseră din
Eliade decât Maitreyi, are la bază distincția care există
între un gânditor și un profesor sau savant. Gânditorul este
acela care are o viziune proprie iar savantul acela care
face doar o muncă de sistematizare. Eliade ar face parte din
această a doua categorie, el nefiind nici pe departe un
gânditor. Dl Avramescu subliniază, cu o siguranță ieșită din
comun pentru cineva care vorbește în necunoștință de cauză,
că Eliade nu ar fi fost sub nici un chip un gânditor. Să nu
fi auzit dl. Avramescu de idei precum sacrul este camuflat
în profan, de dialectica hierofaniilor, de realizarea unei
ontologii a sacrului sau de remitizarea omului care trăiește
într-o lume desacralizată? Sau să fi auzit și să nu fi știut
cine este autorul lor? Dl. Avramescu o ține una și bună că
Eliade nu a fost un creator de idei. Ce pare însă să nu
accepte este că Eliade s-a străduit probabil să înțeleagă
fenomenul religios și nu să creeze, cu orice chip, idei noi.
Dar atunci când înțelegerea fenomenului religios a cerut-o,
Eliade a fost și creator de idei, și de idei chiar foarte
bune. Altfel cum credeți că a ajuns acolo unde a ajuns?
Ni se mai spune că Eliade este un romancier mediocru și ni
se aduce drept dovadă că însuși Eliade a recunoscut despre
unul dintre romanele sale că l-ar fi scris pentru bani și că
nu are nici o valoare. Păi, dacă ne-am lua după astfel de
afirmații, Borges (este primul exemplu care mi-a venit în
minte pentru modestia lui exagerată) este cel mai prost
scriitor. Să nu uităm însă - Eliade a fost de trei ori
nominalizat la premiul Nobel pentru literatură și motivul
pentru care nu l-a primit a fost de natură politică. Eu cred
că ar trebui să ne gândim de două ori înainte de a cataloga
beletristica lui Eliade ca mediocră, sau poate ar fi mai
bine dacă am citi-o.
Mai sunt multe, chiar prea multe, afirmații critice lipsite
de orice temei la adresa lui Eliade în articolul amintit mai
sus, dar mă opresc deocamdată aici. Să nu se înțeleagă însă
greșit cum că eu aș susține că Eliade nu poate fi criticat.
Foarte bine, dacă cineva poate să-l critice, atunci să-l
critice, dar să-i critice cărțile, nu să facă afirmații
stupide de genul următor: că Eliade vorbea prost engleza, că
a avut aventuri cu nu știu cine prin India, sau că de ce a
plecat în Italia pe bani părinților etc. Vi se par cumva
stupide aceste critici? Să știți că toate se găsesc în
articolul citat mai sus al domnului Avramescu .
Un articol scris într-un asemenea hal nu are cum să nu te
pună pe gânduri în ce privește pretenția de „intelectual de
primă scenă” a d-lui Avramescu. Și poate ar merita să ne
gândim puțin și la celelalte articole critice ale lui și să
punem la îndoială justețea lor. Pentru mine este însă clar:
la câte idei a creat dl Avramescu în articolul la care m-am
referit, pot să spun, fără nici un dubiu, că dânsul este un
„gânditor”, așa cum Eliade n-a fost.
comenteaza
acest articol
pe Forum
Alte articole de același autor:
Artă și morală (Luni nr. 10)